Vrijdag 11 mei

Programma:

07u00: Ontbijt
08u30: Vertrek London
09u00: Met de tube naar de Docklands
09u30: Geleide wandeling, daarna vrije tijd en vrije lunch 14u00: Vertrek naar Greenwich via The Greenwich Foot Tunnel
15u00: Vrije tijd en lunch in Greenwich
19u00: Vertrek naar hotel

Docklands

De Docklands is de semi-officiÍle naam van een gebied in het oosten en zuidoosten van London aan de rivier de Theems, dat delen van de London boroughs Southwark, Tower Hamlets, Newham en Greenwich. De naam London Docklands werd voor het eerst gebruikt in 1971 in een overheidsrapport over herontwikkelingsplannen, maar is sindsdien vrijwel geaccepteerd. Hier vindt zowel straten met 19de eeuwse pakhuizen en de hoogste en de meest moderne gebouwen van Engeland. Hier vindt u ExCel London (expositie- en evenementenhallencomplex), winkelcentra, London City Airport en veel hotels.

De Docklands waren vroeger een deel van de haven van London (Port of London), eens de grootste haven ter wereld. Van oudsher was het gebied dus een haven- en industriegebied. De havens zijn in de loop der jaren steeds meer verplaatst naar locaties buiten de stad, waardoor de Docklands in verval raakten. In de jaren 1980 ontstonden plannen om het gebied andere bestemmingen te geven. Sinds die tijd is het gebied in een hoog tempo omgevormd in een gebied met (voornamelijk duurdere) woningen en kantoren. De toplocatie werd Canary Wharf op het schiereiland Isle of Dogs, in het midden van de Docklands. Nadat het gebied vrijwel was volgebouwd, kregen de verder oostwaarts gelegen Royal Docks in 2011 de status van Urban Entreprise Zone, waarna de ontwikkeling zich op dit gebied tichtte.

Canary Wharf is tegenwoordig het 2de financiŽle centrum van London (na de City) en tevens het centrum van de Brits pers (het nieuwe Fleet Street). Met het openbaar vervoer is het gebied bereikbaar via de Docklands Light Railway, Canary Wharf.

Museum of Docklands
Het Museum of Docklands bevindt zich in een Georgian Warehouse op de West India Quay. Zowel het gebouw als de tentoongestelde objecten vertellen het verhaal van London als haven en als handelstad. Binnen leer je ook de verhalen van de mensen die woonden en werken in de nabije omgeving, en van de mensen -slaven- die er onrechtstreeks mee te maken hadden.

Warehouse no. 1 werd afgewerkt in 1802; de handelaren mochten immers vanaf dan de dokken en pakhuizen bouwe, om de handelswaar van West India (Carreibisch gebied) op te slaan. Later werd het ook opengesteld voor producten van de East Indies (Verre Oosten). Tot 1883 was het ťťn van de grootste opslagplaatsen voor thee.

Het gebouw met no. 2 overleefde als enige de Blitzkrieg. In 1980 werd het gesloten. Pas tussen 1999 en 2003 werd het gerenoveerd en omgevormd tot museum.

Canary Wharf             Museum of Docklands             Docklands Light Railway
Canary Wharf             Museum of Docklands             Docklands Light Railway

Greenwich foot tunnel

De Greenwich foot tunnel is een voetgangerstunnel onder de Theems tussen Greenwich en Isle of Dogs in Londen. De tunnel werd geopend in 1902 en van 2010 tot 2012 grondig gerenoveerd. De tunnel is ontworpen door civiel ingenieur Sir Alexander Binnie[2] voor de London County Council, en gebouwd door aannemer John Cochrane & Co. De tunnel verving een relatief dure en soms onbetrouwbare veerpont. De tunnel was bedoeld om de werknemers van de havens van Londen een praktische route naar hun werk te bieden.

De tunnelschachten aan beide einden van de tunnel zijn afgedekt met glazen koepels en voorzien van liften (geÔnstalleerd in 1904 en gerenoveerd in 1992 en 2012) en wenteltrappen. De gietijzeren tunnelbuis is 370,2 meter lang en 15,2 meter diep en heeft een inwendige diameter van 2,7 m. De gietijzeren ringen waaruit de tunnelbuis is opgebouwd zijn met beton bedekt en afgewerkt met ongeveer 200.000 witte geglazuurde tegels.

Het noordelijke uiteinde is tijdens de Tweede Wereldoorlog beschadigd door bombardementen. Ter plaatse van de reparatie van deze schade heeft de tunnel een kleinere inwendige diameter.

Greenwich foot tunnel             Greenwich foot tunnel             Greenwich foot tunnel
Greenwich foot tunnel             Greenwich foot tunnel             Greenwich foot tunnel

Greenwich

In Greenwich beperken we ons tot een kort bezoek aan het National Maritime Musem. Na de maaltijd wandelen we door het Greenwich Park waar de bus ons weer oppikt om naar het hotel te gaan. Het Park zal heb ik reeds in 2016 uitgebreid bezocht. Hopelijk krijg ik nog eens de mogelijkheid om het stadje zelf eens te bezoeken.

naar boven