Zondag 13 mei

Programma:

07u00: Ontbijt
08u30: Vertrek hotel met koffer
10u00: Bezoek Brouwerij Shepherd Neame in Faversham
12u00: Vertrek naar Dover
13u00: Bezoek Dover Castle
16u00: Vetrek Dover Port

Brier brouwen in Kent

Charles Dickens hield van Kent. Hij hield ook van bier; Kent, sir, everybody knows Kent- apples, cherries, hops and women. Kent heeft intussen veel vernaderingen ondergaan, maar veel is ook hetzelfde gebleven. Er worden nog altijd appels en kersen geteeld in Kent, er zijn nog vrouwen en ondanks enkele magere jaren, is er nog steeds ... hop. Waar hop is, zijn er gewoonlijk brouwerijen en waar brouwerijen zijn ...

Sinds de 14de eeuw is er hop gebruikt in het brouwproces. (daarvoor dronken de Engelsen een "unhopped ale made from water, malted barley, yeast and a variety of flavourings). Het milde klimaat in Kent, de specifieke ondergrond en zachte winters zorgen voor een ideale omgeving voor het telen van hop. Zeker vanaf de 15de eeuw speelden plaatselijke hop en hp van het vasteland (BelgiŽ) een grote rol in het brouwproces van bier.

Tijdens de oogst hielpen 'locals' mee, maar er kwam vooral veel werkvolk uit London (vooral vrouwen en kinderen): 'hopping down down in Kent' werd een jaarlijkse werkvakantie voor vele Londense generaties. Rond 1960 was de hop-cultuur bijna ten dode opgeschreven, maar nu zit de industrie weer in de lift met meer dan 50 hop-farmers. 95% van de hop die gebruikt wordt door Shepherd Neame komt uit de onmiddellijke omgeving.

Het brouwen van bier was in het begin een gewone huishoudelijke taak en dus meestal in handen van vrouwen. Nu is het een belangrijke industrietak. Op het hoogtepunt, in het Victoriaans tijdperk, waren er ongeveer 120 brouwerijen in Kent. later ging het snel bergafwaarts en na de 2de wereldoorlog verandere het brouwerij-landschap drastisch: vele kleine regionale brouwerijen gingen op de fles of werden opgeslorpt door de zogenaamde "big six", 6 grote nationale brouwerijen.

Faversham

De stad is vooral bekend door het Britse biermerk Shepherd Neame, welke de oudste bierbrouwerij van Groot BrittanniŽ is. Faversham wordt voor het eerst genoemd in een koninklijk handvest van 811AD, waar het wordt beschreven als de koningsstad.

In de jaren 1850 werd een Saksische begraafplaats ontdekt aan de zuidelijke rand van de stad. De begrafenisgoederen in de graven wijzen op een belangrijke koninklijke nederzetting. In Domesday Book (1086 AD) wordt Faversham vermeld als land dat eigendom is van de koning. Het had het recht om een ??markt te houden, die wordt gehouden op dinsdagen, vrijdagen en zaterdagen.

Faversham is lid van de Federation of Cinque Ports, opgericht om schepen en mannen te leveren aan de Kroon in tijden van oorlog. Het lidmaatschap stond waardevolle handelsconcessies toe. De stad bezit verschillende originele koninklijke handvesten, waaronder Magna Carta. Deze handvesten gaven de stad toestemming om zichzelf te besturen, in confrontatie met zowel de abdij als de directeur van de Cinq-havens. Dit leidde tot de ontwikkeling van de handel waardoor de stad haar rijkdom kon opbouwen tijdens de Tudor-periode. Handelaars vestigden zich in de stad, voornamelijk langs Abbey Street, waar hun pand zich uitstrekte van een smart frontage op straat tot warehousing aan de Creekside. Faversham Town Council komt nog steeds bijeen in de Guildhall. Het huidige gebouw is een Georgische vervanger, ondersteund door de originele Elizabethaanse houten pilaren.

Het brouwen van de stad is afkomstig van de monniksbrouwerij in Faversham Abbey, opgericht in 1147. De industrie ontwikkelde zich na de ontbinding van de abdij in 1538. De productie van explosieven was een andere industrie die eeuwenlang heeft doorstaan. De eerste buskruitfabrieken zijn ontstaan ??in de 16de eeuw. De industrie verliet het gebied uiteindelijk in de jaren 1930, om redenen van veiligheid.

Toenemende vraag naar woningen in Londen vanaf 1830 leidde tot de aanleg van baksteenvelden langs de noordkust van Kent, een belangrijke bron van werkgelegenheid totdat goedkopere bakstenen beschikbaar kwamen uit Bedfordshire, rond 1900. Faversham is nu een forensenstad en biedt redelijk geprijsde woningen in een semi-landelijke omgeving. De toekomst van de stad hangt af van het evenwicht tussen het behoud van haar rijke erfgoed en het bieden van een infrastructuur die voldoet aan de moderne verwachtingen.

Shepherd Neame Brewery

De families van Neame waren relatieve laatkomers in de algemene ontwikkeling van de Shepherd Neame Brewery, maar als eigenaars van aanzienlijke eigendommen in het district, werden Charles Neame van Harefield Court en John Neame van Selling Court erkend als een van de meest waardevolle hopkwekers in East Kent. Theo Barker legt in het officiŽle verslag van de brouwerij uit dat het allemaal begon met een kapitein Richard Marsh die in 1678 in de Wardmote Books van Faversham werd opgenomen als verreweg de grootste van de 'Brewers Fines' die op die datum werden gemaakt.

Na de dood van Richard Marsh in 1727 erfde zijn weduwe de brouwerij en later zijn dochter. Zij verkochte de brouwerij rond 1741 aan Samuel Shepherd rond 1741. Hij had interesse in het mouten toen hij rond 1730 naar Faversham verhuisde en er zich in 1734 als brouwer van mout vestigde. Shepherd breidde uit door een aantal cafťs te kopen, maar het was zijn zoon, Julius Shepherd, die verder uitbreidde na de erfenis van de brouwerij in 1770. In 1789 begon hij met het moderniseren van het proces van moutmalen en pompen. Paarden werden vervangen door de invoering een stoommachine (Boulton en Watt).

Henry, zijn tweede zoon, geboren in 1780, zette de familietraditie voort en nam zijn zoon met dezelfde naam op in de zaak. Het was deze Henry Shepherd (1816-1877) die de laatste van de Shepherd zou zijn die actief bij de brouwerij betrokken was. Henry senior stierf op tweeŽnnegentigjarige leeftijd en hoewel zijn eigen zoon geen zakenman van dezelfde vastberadenheid was, bleef de expansie van het bedrijf adequaat doorgaan met John Mares. Mares had de potentie van de groei van de brouwerij gezien door de komst van de spoorlijn in 1858. Hij drong er bij het bedrijf op aan zich actief voor te bereiden op een dergelijke groei. Door Mares onverwachte dood op 45-jarige leeftijd kwam Percy Neame in 1864 op achtentwintigjarige leeftijd in het bedrijf en ging verder met de uitdaging die hem was nagelaten door Mares. De Faversham-brouwerij kwam volledig in de handen van de familie Neame.

Samen met de Three Tuns-brouwerij in Shropshire claimt Shepherd Neame de oudste brouwerij te zijn in Groot-BrittanniŽ. Three Tuns kreeg een licentie in 1642, 56 jaar eerder dan Shepherd Neame. Er zijn echter aanwijzingen dat het brouwen al sinds 1573, meer dan een eeuw vůůr de oprichting van de huidige brouwerij, op de Shepherd Neame-site heeft plaatsgevonden. In 1990 sloot The Whitbread Fremlins brewerij" in Faversham de deuren. Daardoor werd "Shepherd Neame" een van de weinige overlevende micro-brouwerijen.

De brouwerij zelf bevindt zich zeer dicht bij het stadscentrum van Faversham en het is mogelijk om de brouwprocessen regelmatig in de stad en de omliggende straten te ruiken. Shepherd Neame maakt al meer dan 500 jaar bier in Faversham, Kent. Het claimt traditionele methoden en 100% natuurlijke ingrediŽnten te gebruiken. De brouwerij maakt gebruik van kalkgefilterd mineraalwater uit de eigen geboorde put van de brouwerij, diep onder de brouwerij, en 93% van de hop die in zijn bieren wordt gebruikt, wordt in Kent verbouwd. Eeuwen aan brouwervaring zijn doorgegeven aan het huidige team van brouwers, die nog steeds veel traditionele methoden gebruiken, waaronder het vervaardigen van bier in de laatst overgebleven ongerezen massief eiken maischemtrommels in het Verenigd Koninkrijk.

De brouwerij bezit ongeveer 330 pubs en vestigingen, voornamelijk in Kent, maar strekt zich uit over het zuidoosten van Engeland. Dit zijn voornamelijk huurwoningen die zich in steden en dorpen bevinden. De brouwerij beheert ook zijn eigen keten van hotels, waaronder The Royal Albion in Broadstairs en The George Hotel in Cranbrook, Kent.

Faversham             Shepherd Neame Brewery             Shepherd Neame Brewery
Faversham             Shepherd Neame Brewery             Shepherd Neame Brewery

Dover

Dover is een belangrijke havenplaats in Engeland, in het graafschap Kent. De strategische ligging, op het punt waar de zee tussen Engeland en het Europese vasteland het smalst is, en de natuurlijke haven staat Dover al eeuwenlang in voor de verdediging van Engeland. De stad is van oudsher van maritiem belang geweest. Al voor de Romeinen (die de stad Dubris Portus noemden) was Dover een voor de hand liggende invalsplaats, omdat het op slechts 34 kilometer van de Franse kust ligt. Tot 1923 was Dover een marinebasis; daarna werd de haven vooral aangewend voor civiele doeleinden. Er zijn veerverbindingen met verschillende plaatsen op het vasteland van Europa: Calais, Duinkerke, en Boulogne in Frankrijk en Oostende in BelgiŽ. Daarmee heeft de stad de belangrijkste haven voor het verkeer over Het Kanaal. Visserij, industrie en vooral het toerisme en de havenactiviteiten zijn de belangrijkste bronnen van inkomsten.

Door zijn strategische ligging heeft het stadje Dover zwaar te lijden gehad van de Duitse bombardementen tijdens de 2de wereldoorlog. In het stadje zelf getuigd de ruÔne van St. James's Church hiervan, tussen gerestaureerde elegante Georgian en Regency-huizen. De promenade pronkt met zijn losbandige Edwardiaanse architectuur.

Op een heldere dag zie je vanuit Calais de "White Cliffs of Dover" als schimmen oprijzen uit het water. Bij het zien ervan maakt zich een gevoel van vrijheid van je meester.
There wiil be blue birds over
the white cliffs of Dover
Tomorrow just you wait and see
There'll be love and laughter
And peace ever after
Tomorrow when the world' ll be free

Dover is befaamd om de witte krijtrotsen van Dover (de white cliffs of Dover). Ook is er een imposant kasteel (Dover Castle), met de resten van een Romeinse vuurtoren uit de 4e eeuw. In de Tweede Wereldoorlog was de stad het mikpunt van zware bombardementen.

Dover Castle

Waarschijnlijk stonden er op deze plaats in de ijzertijd, maar misschien ook al eerder verdedigingen, daterend van voor de Romeinse invasie van Engeland. Men neemt dit aan omdat de fundering van het kasteel anders is dan normaal gesproken aangetroffen wordt bij middeleeuwse kastelen; tijdens opgravingen zijn resten gevonden van ijzertijdbewoning in de nabijheid van het kasteel, maar of er een directe relatie was is onduidelijk gebleven. Bij andere opgravingen op de heuvel waarop de kerk en de pharos (torne) waren gebouwd vond men bewijzen van bronstijdbewoning. Op deze plaats stond ooit een van de twee vuurtorens; een daarvan bestaat tegenwoordig nog steeds en de resten van de ander bevinden zich op de Western Heights, aan de andere kant van Dover. Op deze plaats is een klassieke zogenaamde "bivakplaats" te vinden, waar de NormandiŽrs aan wal gingen.

Saksische en vroeg-Romaanse tijd
Na de slag bij Hastings (oktober 1066) marcheerden Willem de Veroveraar en zijn troepen naar Westminster Abbey, waar Willem de Veroveraar gekroond zou worden. De tocht voerde hen via Old Romney, Dover, Canterbury, Surrey en Berkshire. Vanaf de stichting van de Cinque Ports (1050) was Dover al een belangrijk lid daarvan geweest; dit zou de aandacht van Willem de Veroveraar getrokken hebben; hij gaf Kent de eretitel Invicta. William van Portiers schreef over de veroveringstocht in zijn Willelmi ducis Normannorum et regis Anglorum: "Hij marcheerde vervolgens naar Dover, waarvan bekend was dat het door een grote legermacht bewaakt werd. De bewoners echter hadden geen vertrouwen hierin en wilden direct capituleren. De NormandiŽrs, die geld wilden hebben, stichtten vuur in het kasteel en een groot deel ging in vlammen op.
William betaalde vervolgens voor reparaties en nadat hij bezit van het kasteel had genomen werd er acht dagen besteed aan het bouwen van nieuwe fortificaties. Het kasteel was in het begin geheel uit klei opgebouwd en stortte in; de klei werd vervolgens gebruikt voor de bouw van kamers op de begane grond." Het is mogelijk dat de reparaties en verbeteringen werden gedaan aan een reeds bestaand Angelsaksisch fort of burcht, dat bij de Angelsaksische kerk van St Mary de Castro stond, hoewel de resultaten van archeologische opgravingen eerder lijken te wijzen in de richting van een geheel nieuw gebouwd mottekasteel (hoogmiddeleeuws burchttype dat meestal in hout werd opgetrokken).

De tijd van Hendrik II
Tijdens de regeringsperiode van Hendrik II van Engeland kreeg het kasteel zijn uiteindelijk vorm. De belangrijkste muren en de grote entreepoort zijn in deze tijd gebouwd. Maurice de Engineer was een van de ontwerpers. Zijn ontwerp was een der laatste rechthoekige donjons. In 1216 nodigde een groep rebelse edelen Lodewijk XIII uit om de Engelse kroon over te nemen. Hij slaagde er echter niet in het kasteel in te nemen.
De kwetsbare noordelijke poort werd omgebouwd in een ondergronds gangencomplex (verbonden met onder meer St. John's Tower) en er werden nieuwe poorten gebouwd in de buitenste muur, bij de westelijke en oostelijke kanten. Tijdens deze werkzaamheden maakten Engelse soldaten tunnels naar buiten en vielen de Fransen aan. Restanten hiervan zijn nog steeds zichtbaar. Tijdens de periode van de Tudors werden er kanonnen op de verdedigingswerken geplaatst. Hendrik VIII bracht een persoonlijk bezoek aan het kasteel om deze werken in ogenschouw te nemen. Tijdens de Engelse Burgeroorlog werd het kasteel gebruikt door de koning maar viel in andere handen door een politieke list, zonder dat er een schot gevuurd hoefde te worden, in 1642.

Napoleontische tijd en later
Aan het einde van de 18de eeuw, tijdens de napoleontische oorlogen, werd het kasteel geheel gemoderniseerd. William Twiss, leidend ingenieur van het Southern District, voegde diverse onderdelen toe aan het kasteel en zorgde ervoor dat er meer plaats kwam voor onder meer kanonnen. Hij bouwde ook de Canon's Gateway, zodat er een verbinding kwam tussen de defensieve troepen op het kasteel en in de stad. Toen Dover een garnizoensstad werd werd het noodzakelijk barakken en opslagplaatsen voor de troepen te bouwen. Twiss maakte een ontwerp voor een barakkencomplex, dat ongeveer 15 meter in de klippen ingebouwd was; de eerste troepen namen aldaar hun intrede in 1803. Tijdens de Napoleontische oorlogen huisden in de tunnels van het barakkencomplex soms meer dan 2.000 man en tot op de dag van vandaag is dit het grootste ondergrondse barakkencomplex ooit gebouwd. Aan het einde van de Napoleontische oorlogen werd het complex deels omgevormd en gebruikt door de kustwacht om het smokkelen tegen te gaan. In 1826 werden de tunnels verlaten en pas een eeuw later weer in gebruik genomen.
Toen de 2de wereldoorlog in 1939 uitbrak werden de tunnels omgevormd tot schuilplaatsen en later gebruikt als militair commandocentrum en ondergronds ziekenhuis. In mei 1940 leidde admiraal Bertram Ramsay van hieruit de operatie "Dynamo" waarbij ongeveer 338.000 Britse soldaten op vissersboten, jachteb en andere vaartuigen werden geŽvacueerd uit Duinkerke. Deze macabre sfeer wordt met klank en andere rekwisieten terug tot leven geroepen in de "Secret Wartime tunnels".
In 1941 werd er een telefoonverbinding aangelegd. Deze verbinding was voortduring in gebruik en er moest een nieuwe tunnel gegraven worden voor alle toebehoren. De marine maakte er gebruik van om met de schepen te communiceren en om te helpen bij het oppikken van neergeschoten piloten uit de Straat van Dover. Nog weer later tijdens de 2de wereldoorlog werd het plan bedacht de tunnels te gebruiken voor de huisvesting van leden van het parlement, in geval er een nucleaire aanval plaats zou vinden, maar dit plan was niet houdbaar omdat de kalk van de kliffen niet genoeg bescherming zou bieden tegen de straling. In 2000 werd er een standbeeld van admiraal Ramsay buiten de tunnels geplaatst als eerbetoon voor diens werk tijdens de oorlog.
Dover Castle             Dover Castle             Dover Castle
Dover Castle             Dover Castle             Dover Castle

Terug naar huis

Om 16u00 terug naar de bus en richting de boot. Om 17u00 rijden we de boot op, het einde van een mooie city trip. Bedankt Inge en Janinne voor deze mooie dagen.

naar boven