Reisverslag China

Reis route

Tips:

Voorwoord

Waarom China? Mijn dochter, Nele wou een verre reis maken en vroeg of ik zin had om mee te gaan. Na het bekijken van een aantal reisorganisators op internet bleven er twee landen over China en Cuba. De voorkeur van Nele ging uit naar China. Er werd geboekt via Koningaap Nederland. Waarom boeken in Nederland? Ten eerste, de reis bij Koningaap Nederland is beter koop dan bij Koningaap België, verschil in BTW. Ten tweede, we hadden al eerder reizen gemaakt via deze reisorganisatie en hadden hier zeer goede ervaring mee. Het regelen van de nodige visa gebeurde voor de Belgen via koningaap België.
Voor de nodige inentingen hebben we contact opgenomen met het tropisch instituut te Antwerpen. Zij hebben ook een afdeling in Hasselt waar we dan een afspraak gemaakt hebben om de nodige inentingen te krijgen.

15 september 2013 - Kleine-Brogel - Beijing

China Southern De rondreis door China begint met een vlucht naar Beijing. We vertrekken om 13u40 op de vliegveld van Schiphol. Het tijdsverschil met Beijing bedraagt 6u00. We hebben dus een vlucht van 9u30 voor de boeg. Hopelijk kan ik wat slapen. Als alles goed verloop landen we de volgende morgen om 05u10 op het vliegveld van Beijing.

's Morgens omstreeks 9u00 vertrokken we naar Schiphol. Daar dienden we 2u30 voor het vertrek aanwezig te zijn. Na een rustige rit kwamen we omstreeks 11u00 aan. Het inchecken ging volledig automatisch, zowel de tickets als de bagage, nu nog door de politie controle en we konden de inwendige mens versterken. De keuze viel op McDonald's en voor 2 menu's betaalden we 15,30 €, niet veel voor op een vlieghaven. Dan nog eventjes naar de winkels en het werd tijd om naar gate F3 te gaan. Geen problemen bij het inchecken en dan het vliegtuig in. We zaten op rij 51 in de middengang en tamelijk achter in het vliegtuig. Stipt om 13u40 vertrok het vliegtuig richting startbaan. Op voor een lange vlucht.

16 september 2013 - Aankomst Beijing

Zicht op Beijing Reisbrochure: Op het vliegveld van Beijing wacht je Nederlandssprekende reisbegeleider de groep op. Je maakt kennis met je reisgenoten, en ook al snel met de Chinese keuken. Elke regio heeft zijn eigen specialiteit. Voor Beijing is dat natuurlijk Peking Eend, een gerecht van geroosterde eend, dat traditioneel met pannenkoekjes, groente en een smakelijke saus wordt gegeten.
Beijing is groots, met zijn ontelbare tempels en paleizen, parken en pleinen, bedrijvige markten en eetstalletjes. Naast eeuwenoude monumenten telt de stad torenhoge wolkenkrabbers, moderne Olympische stadions, westerse winkelcentra en trendy restaurants. Elke regio heeft zijn eigen specialiteit. Voor Beijing is dat natuurlijk Peking Eend, een gerecht van geroosterde eend, dat traditioneel met pannenkoekjes, groente en een smakelijke saus wordt gegeten. Je zult het beamen: de tijd heeft hier zeker niet stilgestaan. Gedurende je vrije dagen kun je de metropool Beijing op eigen gelegenheid ontdekken, of je inschrijven voor diverse optionele excursies. Een bezoek aan de Peking Opera of een acrobatenshow op een van de avonden is beslist een aanrader. De reisbegeleider zal o.a. een facultatief bezoek voor de liefhebbers organiseren.

De vlucht verliep voorspoedig op wat turbulentie na, en dus landen we tijdig in Beijing. De administratieve zaken werden vlot afgehandeld behalve de bagage daar hebben we ongeveer een uur op moeten wachten. Problemen met de elektronica van de band waar normaal onze koffers zouden aankomen.

Onze kamer in Dongfang Hotel Agnes onze reisgids stond ons al op te wachten. We hebben ook kennis gemaakt met een deel van de andere groepsleden. Sommige kwamen van een andere vlucht en andere kwamen via de trein van Shangai. De begeleider van de Belgen die via koningaap België geboekt hadden bleef op zijn honger zitten, wegens een panne van hun vliegtuig in Zaventem. Ook al een beetje geld gewisseld op de vlieghaven. 400,00 € is (2932 yuan). We werden met een busje naar het Dongfang Hotel gebracht. De rit duurde nu ongeveer een uurtje daar we nu in de ochtendfile zaten door het probleem met de koffers. In de bus deelde Agnes reeds een aantal folders en copies uit.

We hadden direct 2 vrije dagen zodat we de metropool Beijing op eigen gelegenheid konden ontdekken, of ons inschrijven voor diverse optionele excursies. Als hoofdstad van diverse keizerlijke dynastieën telt Beijing uiteraard tal van monumentale sporen. Het bekendst is wellicht de ommuurde Verboden Stad met zijn talloze paleizen, tuinen en paviljoenen. Op het immens grote Tiananmenplein zijn het Nationaal Historisch Museum, het Mausoleum van Mao en de Grote Hal van het Volk te bezichtigen. Het park om de Tempel van de Hemel is prachtig in de vroege ochtend; Chinezen beoefenen daar dan taijiquan, stijldansen en ritmische gymnastiek. Ook de Confucius Tempel en de Lama Tempel zijn aanraders.

Hutong In het hotel werd besloten om een van de Hutongs van oud-Beijing, op 10 min van het hotel gelegen, te bezoeken. Een hutong bestaat tegenwoordig uit een aantal complexen van huizen om een hofje, waar vooral oude stedelingen leven. Je ziet veel oude huizen, steegjes, een hofje en een lokale markt. Je ervaart het leven van de bewoners en je kan er smullen van een lokale lunch. Het vertrek werd bepaald op 10u30, voor diegenen die meegingen zodat we in de supermarkt nog wat eten en drinken konden kopen. Ik vond deze Hutong niet bepaald speciaal. Na een uurtje hadden we het gezien en zijn Nele en ik naar de Tempel van de Hemel gewandeld, ongeveer 30 min van het hotel. Tempel van de Hemel Het beste is om de tempel binnen te gaan via de noordelijke ingang en te verlaten via de westelijke ingang. De inkom voor ons beiden bedroeg 70 Yuan (tuinen en gebouwen). De gebouwen werden prachtig gerestaureerd en ook de tuinen waren goed verzorgd. Echt druk was het niet, maar in de gebouwen was het toch een constante aanloop van mensen. Ook in de tuinen waren de banken praktisch altijd bezet. Prachtig om te zien allemaal. Bij het paleis van onthouding moesten we nog eens extra 20 yuan inkom betalen.

Terug aan het hotel inchecken, douchen, een beetje rusten en om 17u30 verzamelen in de lobby om met de ganse groep te gaan eten. Het was een eenvoudig restaurant. Spijtig waren we verdeeld over twee tafels. Het eten konden we kiezen uit een zeer groot menuboek met foto's van de gerechten. gelukkig stond er ook een kleine Engelse beschrijving bij.

De rijst, kip, eend, garnalen, broccoli, bonen, champignons en aubergines waren zeer lekker. De prijs viel ook hartstikke mee 90 yuan voor ons beiden. Het eten werd betaald van de gezamenlijke uitgave pot (300 yuan) per persoon. Alvorens naar het hotel terug te gaan nog 2 flesjes (6 yuan) gekocht. Om 21u00 gaan slapen. We waren beide moe na een dag van 24 uur zonder slaap en morgen was onze dag ook weer goed gevuld.

Toch een nadeel, alle personen kwamen niet op hetzelfde tijdstip aan, het was een vrije namiddag en dus kende iedereen, iedereen nog niet. Tijdens het eten heeft de reisbegeleidster nagelaten om iedereen zich te laten voorstellen. Waarom geen Peking eend gaan eten toch een zeer bekent gerecht is deze streek. Ik had de indruk dat onze reisbegeleidster zich liever niet teveel met de groep bezig hield. Spijtig genoeg gelijk gekregen.

17 september 2013 - Beijing

Om 8u00 op. Beiden goed geslapen. Tijdig vertrokken, we zouden onderweg wat ontbijten. We hadden in elk geval toch wat graankoekjes meegenomen voor het geval we niets vonden wat ons aanstond. Het is bij deze graankoekjes gebleven. Nergens verstond men Engels en we waren toch wat bezorgd voor onze maag de eerste dagen.

We besloten eerst het
Tiananmenplein te bezoeken en dan achtereenvolgens de verboden stad, de Confucius Tempel en de Lama Tempel. Te voet naar het Tiananmenplein, ongeveer 30 min wandelen. Het was enorm druk. We beperkten ons enkel tot het plein. Het Nationaal Historisch Museum, het Mausoleum van Mao en de Grote Hal van het Volk bezochten we niet wegens tijdsgebrek. Het Tiananmenplein is immens groot. Alleen al om de mensen te bekijken die er rondlopen is de moeite waard. Het is ook beetje beginnen te regenen. Gisteren de ganse dag de regenjas meegesleurd, vandaag in het hotel gelaten en hup er valt water. Na een uurtje richting verboden stad gewandeld. Deze ligt achter het Tiananmenplein.

Verboden Stad Alvorens de ommuurde Verboden Stad binnen te gaan nog snel 2 cola zero gekocht (10 yuan). Zowel voor het betreden van het Tiananmenplein en de ommuurde Verboden Stad werden eerst door een aantal veiligheidscontroles. Nele moest ook haar aansteker afgeven. Deze was terug te krijgen bij de uitgang. Ondanks de drukte waren we snel binnen, er waren voldoende loketten om inkomkaartjes te kopen (120 yuan). De eerste indruk was enorm. Wat een massa mensen en wat een mooie gebouwen. Ik heb me toch ook maar een paraplu aangeschaft (20 yuan) want het regende toch te hard om niets boven het hoofd te hebben. Na ongeveer 2 uur rondgelopen te hebben en met veel trek en duwwerk om foto's te maken, hebben we de verboden stad verlaten. Er stonden nog 2 tempels op het programma. Bij de uitgang was natuurlijk Nele hare aansteker niet te bespeuren. Dan maar een andere uit de doos genomen.

Het regende nog steeds en we besloten dus maar een taxi te nemen. Een jonge man vroeg of hij ons nergens heen kom brengen. Indien mogelijk naar de Confucius Tempel zeiden we. Er werd een prijs van 100 yuan afgesproken. Later gezien was dit nog te veel maar we werden toch veilig op de juiste plek afgezet. In Confucius Tempel was het niet druk. De inkom bedroeg 60 yuan. Dit zowel voor de Tempel als het museeum. Het museum was mooi ingericht.

Alvorens de Lama tempel te bezoeken zijn we eerst wat gaan eten. Het was intussen al 13u30. In een restaurant/theehuis binnengegaan om iets te eten. Gelukkig was de kaart ook in het Engels. Dit maakte de bestelling heel eenvoudig. Nele koos voor een cola light en frietjes, ik voor citroen thee en toast met ham en kaas. Voor 93 yuan hadden we lekker gegeten.

Lama Tempel De Lama tempel lag 10 min wandelen verder (inkom 50 yuan). Deze tempel is volledig gewijd aan Boeddha. De gebouwen zien er typisch Chinees uit zoals bij de verboden stad en de Confucius tempel, maar de inrichting was heel anders. Ook hier was het niet druk. We konden alles rustig bekijken en fotografen. Omstreeks 16u00 gingen we terug naar het hotel. We zouden een taxi nemen want de afstand was te groot en we zouden ook nog graag wat inkopen doen.

Het regende nog steeds, maar alle taxi's die ons voorbijstaken waren bezet, spitsuur. We besloten dan toch maar te voet verder te gaan en onderweg een taxi te laten stoppen. Na een 20 tal minuten stopte er een taxi bij ons die mensen afzette, dus wij hadden geluk. Na een rit van 40 min kwamen we in het hotel aan. De prijs was 50 yuan. Dus deze middag hadden we teveel betaald.

Naar de supermarkt om ons avondeten en ons ontbijt voor morgen kopen. Morgen vertrekken we reeds om 6u00 voor onze excursies en er is geen ontbijt voorzien. Croissants voor het avondeten en morgenvroeg broodjes met chocolade in. Ook de nodige dranken gekocht. (88,6 yuan). Daar we beiden een thermos bij hebben ook thee gekocht (20 yuan). Met de waterkoker op de kamer kan ik dus morgenvroeg thee zetten en kunnen we dus in de bus lekker ontbijten.

Terug in het hotel, onze croissants gegeten en toe was het weer tijd om naar de acrobatenshow te gaan. Ook hier gingen we te voet naar toe. De show die een uur duurde was echt de moeite waard. Deze show zat in het excursie pakket van deze reis. Daarna terug naar het hotel. Alle batterijen weer opladen zowel deze van de mens als deze van de gsm en de fototoestellen. Tijdig bed in want de wekker loopt weer om 5 uur af om de Chinese muur en het zomerpaleis te bezoeken.

18 september 2013 - Beijing / Excursie Grote Muur en Zomerpaleis

Reisbrochure:. Uiteraard is een optionele excursie naar de Chinese Muur (zo’n tachtig kilometer buiten Beijing) één van de hoogtepunten van je rondreis door China. De Muur slingert zich zo ver het oog kan reiken over de heuvels. We combineren een bezoek aan de Chinese Muur met het Zomerpaleis. Dit is het buitenverblijf van de oude keizers met prachtige paviljoenen en tuinen. Aan het meer is het prima bijkomen van de grote drukte in Beijing.
‘Beijing by night’ is een leuke optionele excursie voor de avond. Al fietsend verken je de stad, die dan rustiger en koeler is dan overdag. Op het Tiananmenplein zijn de gebouwen prachtig verlicht. Je komt ook in ‘Snack Street’, waar je kunt snoepen van lokale delicatessen als gefrituurde schorpioen of gezoet fruit op een stokje.

Het vertrek voor de excursie was voorzien om 6u00. Zelf voor een ontbijt gezorgd en thee gemaakt om mee te nemen in onze thermosflessen. Het was niet koud maar het regende wel. De rit naar de muur duurde ongeveer 2U00. De prijs voor de kabelbaan en het bezoek aan de muur werden betaald van de gemeenschappelijke uitgavenpot. We gingen met de kabelbaan naar boven. Terug naar beneden kon je kiezen voor de kabelbaan, de stoeltjeslift of de rodel, zelf te betalen. We kregen een beetje uitleg over de muur van Agnes en dan kon iedereen vrij rondlopen tot 11u30.

Chinese muur De regen beperkte spijtig genoeg het zicht op de
Chinese Muur. Toch kregen we een zeer goede indruk van het immense bouwwerk. Na een tijdje begon het minder te regenen, maar dit had voor gevolg dat we wolken naar boven trokken en het zicht helemaal weg was. Zeer Spijtig. Ook de stenen werden glad en het lopen was op sommige plaatsen gevaarlijk. We gingen terug naar beneden met de gondels (120,0 y) daar de rodelbaan heel nat was. Beneden moesten we langs de diverse winkeltjes. Er werd ons van alle rommel aangeboden. We hebben enkel postkaarten (100,0 y) aangekocht. Afgeboden hebben we natuurlijk ook gedaan. Nu was het tijd voor een drankje: thee en cola light (40,0 y). Na voorloop van tijd kwamen de andere groepsleden iets drinken. Om 11u30 vertrokken we naar onze lunch plaats. Deze lag vlak bij het vogelnest, het olympisch stadion van 2008. De rit zou ongeveer 1u00 duren, maar dat was buiten onze chauffeur gerekend. Blijkbaar kende hij de weg niet goed, moest dan nog eens tanken zodat we meer dan 1u30 onderweg waren. Dit tot ongenoegen van de reisbegeleider Agnes. De lunch die wel in het excursiepakket zat maakte veel goed. (soep, rijst, kip, vis, loempia, diverse groenten, meloen, thee en frisdrank).

Zomerpaleis Na de maaltijd vertrokken we naar het Zomerpaleis. We kregen onderweg nog wat info van Agnes, maar deze klopte niet helemaal. De gebouwen dateerden tussen 1750 en einde 1890 en niet tussen 1200 en 1300. Het museum was niet open tot 17u00 maar tot 17u30. Omstreeks 14u30 kwamen we aan bij het zomerpaleis. Gelukkig was het dus een half uur langer open. We konden vrij rondlopen tot 17u30 en we zouden verzamelen aan de noorduitgang. Blijkbaar waren er twee noorduitgangen en dus stond een deel bij de ene uitgang en de rest bij de andere. Met een beetje voorbereiding en kennis van de vorige jaren moest Agnes dit toch weten.

Het zomer paleis met zijn tuinen was wel prachtig om te zien. Fotograferen van vergezichten ging nog steeds moeilijk wegens de smog boven Beijing. Wij vonden het ook een beetje te commercieel uitgebaat. Toch was het zeer druk. Na een tijdje rondgewandeld te hebben, zijn we wat gaan rusten en hebben 2 cola zero gedronken (12 y). Nog wat rondgedoold tot het tijd was om te vertrekken. De rit naar het hotel duur maar dan anderhalf uur zodat we pas na 19u00 aankwamen. Het was een lange dag.

In het hotel eerst geld wisselen (400,00 € gaf 3181,0 Y), dan eten, douchen en postkaarten schrijven en opsturen. Het was zo 21uOO. Nog even het verslag geschreven en het was slaaptijd. Voor de fietstocht was er geen tijd meer volgens de reisbegeleider. Dit hadden we gisteren moeten vragen. De groep vond dat deze info dan gisteren door Agnes al gegeven moest zijn. Spijtig, een reis te veel voor onze reisbegeleidster. Maar we zullen onze plan wel trekken voor de rest van de reis;

19 september 2013 - Beijing - Taiyuan - Pingyao

In de reis brochure staat vermeld: Je reist per snelle trein van Beijing naar Taiyuan. Daar stap je op de bus naar het traditioneel Chinese stadje Pingyao. Gedurende de 'Culturele Revolutie' is er veel Chinees erfgoed vernietigd, maar gelukkig is Pingyao hierbij gespaard gebleven. Nog steeds is het autovrije centrum van Pingyao een venster naar China's nostalgische verleden. Je waant je er in het oude China door de karakteristieke koopmanshuizen en de imposante stadsmuren met nog dienstdoende stadspoorten. Liefhebbers van Chinese cultfilms kennen vast 'Raise the Red Lantern'; hij werd in Pingyao opgenomen! Al slenterend door de steegjes ontdek je de winkeltjes, restaurants en theehuizen die in een van de prachtige monumentale panden gevestigd zijn. Er is veel te zien in 'oud China'.

Pingyao Rond 8u00 opgestaan. Eigen ontbijt bestaande uit banaan, yoghurt, broodje met pudding of chocolade, water en thee. Het ontbijt in het hotel kostte 85,0 y. Voor 1/4 van dat geld hebben we in de supermarkt zelf voor ons ontbijt gezorgd, zoals de meeste van onze groep deden. Laatste dag in Beijing. We hadden nog vrije tijd tot 12u30. We zijn nog eens door de Hutong gewandeld maar het weer wou weer niet mee. Het begon met motregen en het regende steeds meer. Dan maar bij de McDonald's binnen om te schuilen. Ik heb een koffie gedronken, Nele een cola en zij heeft ook een broodje gegeten (30 y). Om 11u15 moesten we terug in het hotel zijn om uit te checken. De bus zou ons om 11u30 komen halen om ons naar het station te brengen. Daar zouden we om 13u19 de sneltrein van Beijing naar Taiyuan nemen. Op tijd komen staat niet in het woordenboek van de Chinezen, de bus was ongeveer een 20 tal minuten te laat.

We hadden gelukkig een ruime marge genomen zodat we tijdig in het station aankwamen. Daar was het een drukte van jewelste. Gelukkig konden we ons vooraan het incheckhek posten. Dit liep op wat geduw en getrek na goed. De rit naar Taiyuan duurde ongeveer 3u30 en verliep vrij vlot. In Taiyuan stond onze bus er natuurlijk niet. We hadden eigenlijk niets anders verwacht. Na een tijdje wachten kreeg iedereen honger het was ondertussen al 6 uur door, dus allen op naar de McDonald's in de buurt. Wij kozen voor een menu (52,0 y). Om 7u30 kwam de bus aan. Gewoon vergeten te komen was de uiteindelijke reden. De reisbegeleider van de Belgen was niet tevreden en we zouden morgen een gratis avondmaal krijgen van de busmaatschappij. Ik ben wel eens benieuwd. Tegen 8 u kwamen we aan in Pingyao, 2 u later als voorzien.

Morgenvroeg gaan we in het hotel chinees ontbijten kost maar 10 y en maken we een excursie naar Wangjia Dayuan en Zhang Bi. Alvorens te gaan slapen nog een wandeling gemaakt door het mooie Pingyao. Weer weinig info gekregen, zal weer plantrekken worden; dit kan ook plezierig zijn.

20 september 2013 - Pingyao/Excursie Wangjia Dayuan & Zhang Bi

Info reisbrochure: Vrije dag. Je vermaakt je vast nog een dag in pittoresk Pingyao, dat in 1997 door UNESCO werd uitgeroepen tot Cultureel Werelderfgoed . Mocht je niet meer tegen de herrie kunnen van de rinkelende fietsbellen van de riksjarijders, dan kun je altijd nog een taxi nemen naar het rustige Shuanglin-klooster. Hier kom je oog in oog te staan met wel 2000 kleine en grote Boeddhabeelden uit de Song- en Yuan-dynastie.
Ook kun je een gecombineerde excursie maken naar Wangjia Dayuan en Zhang Bi. Het eerste is het fort van de rijke familie Wang. Hierna bezoek je Zhang Bi, een oud kasteel met een ondergronds verdedigingsnetwerk van tunnels.

Goed geslapen. Het bed bestond uit een harde plank met een dunne matras op. Zalig voor mijn rug. Om 7u45 chinees ontbijt. Dit werd betaald uit de gezamenlijke pot. Het ontbijt bestond uit eieren, groenten, deegwaren en rijstwater met wat groenten erin. Niet voor alle dag te eten. Na het ontbijt nog een half uurtje buiten gezeten. In de voormiddag maken we een excursie naar Wangjia Dayuan en Zhang Bi. Het eerste is het fort van de rijke familie Wang. Zij heeft het tussen 1762 en 1811 laten bouwen als huisvesting voor de dynastie. Er zijn talloze fraai gedecoreerde vertrekken en binnenplaatsen, mooie poorten en een enorme verdedigingsmuur. Regelmatig wordt het fort gebruikt als decor voor Chinese historische films. Hierna bezoeken we Zhang Bi, een oud kasteel met een ondergronds verdedigingsnetwerk van tunnels.

Wangjia Dayuan Zhang Bi Om 9u00 kwam de chauffeur ons halen, op tijd deze keer. Na een rit van anderhalf uur kwamen we aan bij
Wangjia Dayuan. We kregen tot 12u00 de tijd voor het bezoek en werden dan terug verwacht bij de bus. Eigenlijk was de tijd te kort. Ik weet niet waarom we perse rond 14u00 in Pingyao terug moesten zijn morgen was er immers nog een vrije dag. Het was zeer druk en ook de regen was weer van de partij. Dus Nele heeft zich ook maar een paraplu aangeschaft (10 y). Na het bezoek aan Wangjia Dayuan reden we naar Zhang Bi. In de bus een beetje gegeten. Na een half uurtje kwamen we daar aan. Ook hier vonden we de tijd te kort. Gelukkig kende een andere gids de weg in de onderaardse gangen of we liepen daar nog rond. Omstreeks 13u45 vertrokken we terug naar Pingyao. Het regende nog steeds en zo te zien zou dit voor de ganse dag zijn.

Vrije namiddag. Pingyao werd in 1997 door UNESCO werd uitgeroepen tot Cultureel Werelderfgoed. Ondanks de felle regen zijn we toch door het pittoreske dorp gewandeld. Regenjas en paraplu boden toch wat bescherming. Na goed 2u00 rondwandelen en winkeltjes bekijken zijn we dan iets gaan drinken. 2 cappuccino en 1 cola kosten 55 yuan. Lieneke en Ari zijn bij ons aan de tafel komen zitten en we hebben een uurtje lekker gekeuveld, Hopend dat de regen voorbij zou zijn. Helaas regende het nog harder.

Toch terug het stadje in. We laten onze vakantie niet bederven door de regen. Tegen etenstijd zijn we in hetzelfde restaurant gaan eten waar we koffie hebben gedronken. Nele beperkte zich tot frietjes en een cola, ik zelf at gebakken rundvlees met groenten, rijst en een pintje bier. Na het eten hebben we nog wat thee gedronken (151 Y). Na een tijdje kwamen er ook twee chinees meisjes bij ons aan tafel zitten. Zij spraken gelukkig wat Engels zodat we toch een beetje konden babbelen.

Morgen vertrekken we met de nachttrein naar Xi'an. We moeten de kamer ten laatst tegen 11u00 verlaten maar we mogen onze bagage nog in het hotel laten tot we naar het station vertrekken. Morgen om 17u00 krijgen we onze gratis maaltijd van de busmaatschappij. Niet gedacht dat dit zou lukken. We waren tijdig terug in het Zhong Shu Yuan hotel Het bleef maar regen dus maar plannen gemaakt voor morgen onze vrije dag van morgen.

21 september 2013 - Pingyao - Xi'an

Op tijd op vandaag. We willen nog zoveel mogelijk zien van Pingyao tijdens deze vrije dag. Het had de ganse nacht geregend. We zijn gaan ontbijten in de stad. Pannenkoeken en thee (78 Y). Dan opzoek naar het ticketoffice om kaartjes te kopen voor de musea in Pingyao. Dit had ook mogen gezegd worden door de reisbegeleider dan hadden we niet zo lang moeten zoeken. Maar ja we trokken ons plan. De tickets kosten 300 Y en zo konden we alle bezienswaardigheden van Pingyao bezoeken. Maar het bleef maar regenen. Tegen 10u30 teug naar het hotel. Alle koffers moesten verzameld worden in een kamer. We zouden pas om 21u3O vertrekken met de slaaptrein ipv van 20u30 De aankomst zou echter een uur vroeger zijn 6u15 ipv 7u15.

Stadsmuur Pingyao was in de 19de eeuw hét financiële handelscentrum van China. Je kunt een kijkje nemen in één van de oude bankgebouwen of 'martial art' bezoeken, waar men eeuwen geleden trainde voor de beveiliging van geldtransporten. Een aanrader is het prachtige Rishengchang, het oudste bankgebouw van China! De musea waren interessant qua gebouw en inhoud. Zo waren er musea over kunst, bankwezen in China, constructie van de gebouwen in China. We bezochten ook een van de wachttorens en een stuk van de ommuurde oude stad Pingyao. Om zo veel mogelijk te zien aten we granenkoekjes tijdens de middag. Gelukkig konden we tijdens de bezoeken van de musea binnen want het bleef maar regenen. Soms wat motregen, soms echt hard. Omstreeks 14u30 waren we toch aan wat rust toe en zijn we een thee en een cola gaan drinken (50 y). Raar maar waar de thee is vrij duur 45 y en de Cola 5 Y.

Onze gratis maaltijd ging door om 17u00. Het Was een chinese maaltijd met diverse gerechten zoals vis, diverse soorten vlees en groenten. De drankjes dienden zelf betaald te worden (40 y 3 cola en een koffie). Tijdens het eten viel de stroom uit. In het restaurant had men een generator want we hadden snel terug licht. Door de stroompanne konden we na het eten ook geen musea meer bezoeken en enkel de winkeltjes met een generator hadden licht. Dus zat er niets anders op dan naar het hotel te gaan en daar in het donker te wachten op de bus die ons naar het station zou brengen. De bussen waren er tijdig en om 20u50 waren we in het station. Dit gedeelte van de stad had gelukkig elektriciteit.

Nachttrein Bij de reservatie hadden we opgegeven de meer comfortabele softsleepers. Dit zijn gesloten compartimenten met 4 bedden, 2 boven elkaar. Maar om een of andere redenen waren er geen softsleepers. Dus dan maar de open slaapcompartimenten (hardsleeper) met zes bedden, 3 boven elkaar. Ik sliep normaal boven maar heb gewisseld met Adriaan. Er was een restauratiewagen, maar je kon ook een eenvoudige maaltijdbox bij de treinsteward kopen.

Nu begon het pas interessant te worden. We hadden reeds tickets maar eerst controle bij het binnen gaan van het station: bagage scannen en zelf door scanner. Dan nog een half uurtje wachten op de trein. Kaartje knippen bij het opgaan van het perron. Op het perron onder begeleiding van de plaats met nummer 5 en daar wachten op de trein. Bij het instappen controle van het ticket. De slaapplaatsen waren snel gevonden. Op de trein je treinkaartje wisselen voor een ander ticket. De trein vertrok met ongeveer 6 minuten vertragen. Nele en ik sliepen niet in hetzelfde compartiment, maar de compartimenten lagen naast elkaar. om 24 uur ging het ligt uit. Het was tamelijk stil op de trein. Dit had ik niet verwacht.

22 september 2013 - Xi'an / Excursie Terracottaleger

Om 5 uur ging het licht aan. IK had niet echt geslapen, ben verschillende keren wakker geweest. We kregen onze treinkaartjes terug en om 6u15 kwamen we aan in Xi'an. Weer controle van de kaartjes. Zo kun je natuurlijk ook jobs scheppen. Wonder bij wonder stond onze buschauffeur al te wachten. Tegen 7 uur waren we aan het skytelhotel. Hier was een ontbijt gereserveerd. We konden dus onmiddellijk ontbijten. Ook voor morgen werd er gereserveerd. (200 y).

Xian De kamers waren nog niet vrij dus onze koffers bleven in de lobby staan. Om 8 uur starten we dus met onze excursie. Eerst bezochten we een kleine kruiden- en medicijnmarkt. Daar we vroeg waren was het nog niet druk. Toch kregen we de vraag om diverse zaken te kopen, zoals tijgerbalsem, geroosterde schorpioen, een soort hagedis. De kruiden lagen in een grote zak en je kon er vrij aan ruiken.

Terracottaleger Na ongeveer een half uurtje verder naar het
Terracottaleger. van keizer Qin Shihuang. Duizenden soldaten van terracotta staan in rijen opgesteld om het graf van de eerste keizer van China te bewaken. Hier krijgen we de tijd tot 12u30 om het grote complex te bezoeken. We bezochten zaal 1, 2 en 3 en het museum dat mede opgericht werd met de steun van Jansen farmaceutica uit Beerse. Gelukkig stonden er bij de diverse afbeelden ook Engelse tekst. Hier hadden we weer tijd in overvloed om alles te bekijken. Zelfs de winkels bij het verlaten van het Tarracotaleger konden we op ons gemak bekijken.

Dan terug naar Xi'an om de Grote Gans-pagode te bezoeken. De Grote Gans-pagode een boeddhistische tempel het was er niet druk. Vanaf de pagode had je een zeer mooi zicht op de stad. Wel extra te betalen 20 y.

Lang vóór Beijing was Xian de hoofdstad van het Verenigd Keizerrijk en het eindpunt van de legendarische Zijderoute . De invloeden van volkeren en religies die met de karavanen vanuit Centraal-Azië meekwamen zijn nog goed zichtbaar. Je kunt heerlijk ronddolen in de islamitische buurt rond de Grote Moskee. Je ziet kinderen die Arabische les krijgen, mannen en vrouwen die op straat en in restaurants de meest heerlijke maaltijden klaar maken en veel winkels en kraampjes met snuisterijen. Levendig en gezellig! Andere hoogtepunten van de stad zijn de gerestaureerde stadsmuur, de Trommeltoren, het Shaanxi Historisch Museum, de kruiden- en medicijnmarkt en de Grote Gans-pagode. ’s Avonds kun je optioneel naar de Tang Dynastie show, een voorstelling met traditionele dans, muziek en zang.

's Avonds zijn we met een aantal mensen dumblings gaan eten. Dumplings zijn balletjes van het deeg die gebaseerd zijn op meel, aardappelen of brood. Zij worden gevuld met vlees, vis, groenten of snoep . Ze worden gekookt, gestoomd, gebraden of gebakken. Dumplings kunnen zoet of hartig zijn. Ze worden gegeten zo gegeten, in soepen of stoofschotels, met jus of zonder saus.

23 september 2013 - Xi'an - Guilin - Longji-rijstterrassen

Beschrijving van deze dag in de reisbrochure; Met het vliegtuig reis je vanaf Xi'an naar Guilin. Na aankomst op het vliegveld rijd je naar de Longji-rijstterrassen, die even buiten Longsheng liggen. Je kunt eventueel een wandeling van 2 à 3 uur bergopwaarts maken van Jinjiang naar Ping'an. De wandeling is spectaculair (maar pittig) en biedt schitterende panorama’s op de berg, die echt volledig bestaat uit 'opgestapelde' rijstvelden. Als je niet wilt wandelen kun je gewoon met de bus omhoog. Vanaf het eindpunt van de weg moet je nog wel een kwartiertje over een aangelegde rotstrap naar je overnachtingsplek in het dorpje Ping'an: het guesthouse van een lokale Zhuang-familie. Voor een kleine vergoeding kan je bagage omhoog gedragen worden. Het entreegeld voor Ping'an is in je reissom inbegrepen.

Om 7 u zijn we opgestaan om weer alles in te pakken en naar de Longji-rijstterrassen te gaan. Eerst ontbijten en dan het hoog nodige in een dagrugzakje want de bagage gaat niet mee tot aan het hotel. Het ontbijt kostte 50 y. Spijtig regende het weer. De bus was een 10 tal min te laat. De rit naar het vliegveld duurde langer dan voorzien wegens het drukke verkeer en door een ongeval.

Omstreeks 11u00 waren we op het vliegveld. Dus toch nog op tijd, onze vlucht was pas om 12u25. Het inchecken ging vlot maar de veiligheidscontrole verliep minder vlot. Dat ding piepte en toen even apart moeten staan en nog piepen. Het duurde even voor de veiligheidsagent doorhad dat ik een broek aanhad met afritsbare pijpen.

Met het vliegtuig reisden we vanaf Xi'an naar Guilin. Na aankomst op het vliegveld reden we naar de Longji-rijstterrassen, die even buiten Longsheng lagen. Toen we aan het vliegveld vertrokken regende het nog steeds en de reisbegeleider had autonoom beslist om niet naar Longji-rijstterrassen te rijden maar rechtstreeks naar Yangshuo. Er werd wat over en weer gebeld met de chinese vertegenwoordiger van koningaap en we zouden 300 y per persoon per nacht moeten bijbetalen. Gelukkig waren er geen vrije kamers meer. Indien we toch rechtstreeks naar Yangshuo zouden rijden, dan hadden we met een man of zes een busje gehuurd en dan waren we toch naar Ping'an gereden.

Ping'an De rit duurde ongeveer 4u00. Onderweg zagen we verschillende ongevallen. Niet moeilijk, iedereen stak maar voorbij, bochten of doorlopende lijnen, dat telde helemaal niet mee. In Jinjiang lieten we onze bagage achter. In de reisbeschrijving staat dat je eventueel na een wandeling van 2 à 3 uur bergopwaarts van Jinjiang naar Ping’an kunt lopen. Dit is echter met een grote korrel zout te nemen. Tel gerust 5 à 6 uur.

We gingen gewoon met de bus omhoog. De rit is spectaculair en biedt schitterende panorama’s op de berg, die echt volledig bestaat uit ‘opgestapelde’ rijstvelden. De rit duurde ongeveer 1u30 en vanaf het eindpunt van de weg moesten we nog wel een kwartiertje over een aangelegde betonnen weg. Het laatste stuk was rotstrap dat ons naar de overnachtingsplek in het dorpje leidde. De dragers waren wel ontgoocheld dat we geen bagage bij hadden. Het entreegeld voor Ping’an, dat beschermd is door Unesco was in de reissom inbegrepen. We sliepen in een zeer eenvoudig guesthouse. Het was zuiver maar de inrichting was hier en daar wel aan vervanging toe. Maar volgens de reisbegeleider van de Belgische groep sliepen we in het minst luxueuze verblijf, maar hadden we wel de beste kok.

Om 19 uur hebben we gezamenlijk Chinees gegeten. Een zeer goede maaltijd. De beste die Nele en ik al gegeten hadden tijdens onze reis. Deze schotels waren zeer gevarieerd en niet te zoet zoals op de andere plaatsen. De reisbegeleider van de Belgen had een overschot gelijk wat betreft het eten. Het ontbijt en het avondeten werd betaald uit de gezamelijke uitgaven pot. Na het eten werd er nog bij elkaar gezeten om te babbelen. Een gezellige avond.

24 september 2013 - Longji-rijstterrassen

Volgens de reisbrochure; vrije dag. Ping'an ligt op een magnifieke plek tussen de groene rijstterrassen. De omgeving leent zich bij uitstek voor een wandeling. Als je een langere tocht wilt maken, kun je dit doen onder begeleiding van een lokale gids. Een kortere tocht, langs speciaal aangelegde uitkijkpunten, is eenvoudig zelfstandig te ondernemen. Onderweg ontmoet je wellicht mensen van de Yao- of Zhuangminderheid. De Yao-vrouwen herken je snel aan hun felroze jasjes en imposante kapsels. Het haar wordt niet afgeknipt tot ze geslachtsrijp zijn, daarna worden de dames gekortwiekt en wordt het afgeknipte haar in het eigen haar ingevlochten. Heb je meer behoefte aan een rustdag op deze rondreis langs de hoogtepunten van China, dan kan dat uiteraard ook. Een goed boek is een prima kameraad te midden van deze prachtige omgeving. Even afkoelen? Als er voldoende water is kun je een duik nemen in het nabijgelegen bergmeertje; het decor is sowieso prachtig!

Ping'an Het regende nog steeds. Soms een beetje motregen soms zeer hard. Het ontbijt was pas om 9u00. We hadden de keuze uit een westers of een chinees ontbijt. Nele en ik kozen voor het chinese ontbijt. Dit bestond uit een bananenpannenkoek, toast met kaas, toast met gelei en een tas thee of koffie. Ook dit ontbijt was prima en lekker.

Er werd toch besloten om een korte wandelding te maken. Het regende nog een klein beetje toen we vertrokken. Om 10u10 zouden we vertrekken naar uitzichtpunt 1 en afhankelijk van het weer naar uitzichtpunt 2. Onder begeleiding van een gids liepen we naar het eerste uitzichtpunt. Ping’an ligt tussen de rijstvelden en het dorpje zelf is een wirwar van kleine steegjes die volledig verkeersvrij zijn. Zelfs met een brommer of fiets kan je hier niet rijden. Een deel van onze groep had weinig zin om te wandelen en hield er dan ook maar een zeer traag tempo op na. Bij uitzichtpunt 1 hebben we ons met 4 (Ludo, Ralf, Nele en ik) aangesloten bij de Belgische groep van koningaap. zijn gingen voor een langere tocht. We er geen spijt van gehad. De omgeving was prachtig om te zien. De dorpjes die we onderweg tegen kwamen waren prachtig om te zien. Onderweg hadden we twee maal een kleine rustpauze om wat eten en drank te kopen (58 y) Ondanks de regen hebben we genoten van deze mooie maar vermoeide wandeltocht. Onderweg kwamen we mensen van de Yao-of Zhuangminderheid tegen. De Yao-vrouwen herken je snel aan hun felroze jasjes en imposante kapsels. Het haar wordt niet afgeknipt tot ze geslachtsrijp zijn, daarna worden de dames gekortwiekt en wordt het afgeknipte haar in het eigen haar ingevlochten. voor een paar yuan toonde een van de vrouwen hoe ze hun haren vlochten. Op het einde van het wandelparkoer werden we met een bus terug naar Ping’an (240 y). Even voor 18u00 kwamen we moe maar voldaan in het hotel aan.

Een boek lezen in Ping’an! Dit kan maar doe dit dan pas 's avonds en profiteer zeker van de prachtige omgeving. Zwemmen zoals beschreven kan niet meer. Het is verboden. Het avondeten bestond weer uit Chinese rijstschotels. Maar geen enkele schotel was hetzelfde als gisteren. Het smaakte weer zeer goed. Na het eten terug samen gezeten om gezellig te babbelen en wat te drinken. De regen was nog steeds van de partij.

25 september 2013 - Longji-rijstterrassen - Yangshuo

Tijdig op want het ontbijt was reeds om 7u00. De Chinezen waren echter nog niet op. We kozen weer voor het chinese ontbijt. Na het ontbijt weer ons klein dagrugzakje inpakken en te voet naar beneden. De schoenen waren nog niet droog van de wandeling van gisteren. De regen was dan ook soms zeer hevig.

We wandelen over de rotstrap vanaf Ping'an weer in een kwartiertje naar beneden. Op de parkeerplaats moesten we nog even wachten op de bus die ons naar Yangshuo bracht Eerst koffers ophalen, dan nog wat eten en drank kopen (50) want de rit zou ongeveer 3 à 4 uur duren. De bus stond er al en omstreeks 9u45 vertrokken we. De rit verliep voorspoedig zodat we even na 1u00 in het hotel aankwamen. Een wonder, het regende niet meer. Er heerste een zalige temperatuur van 27°. Het zou voor de rest van de maand zo blijven. Gelukkig toch nog mooi weer na alle regen. De kamers waren al beschikbaar zodat de bagage al direct de kamers opkonden.

We sliepen in het Tangrenjie hotel, even buiten het stadscentrum. Tot aan het centrum was ongeveer een kwartiertje wandelen. Het is een zeer groot hotel met zwembad, sauna, 2 restaurants, massage, winkels, vergaderzalen. Het ontbijt is in de prijs inbegrepen. Alvorens Yangshuo te verkennen eerst onze natte kleren van gisteren te drogen hangen en onze valiezen leeg maken zodat de rest van de kleren eens verlucht kon worden. Enkele kleren werden ook nog gewassen.

Yangshuo
Yangshuo is een sfeervol plaatsje in China's meest karakteristieke landschap. Grijze karstbergen rijzen bijna loodrecht op uit de rijstvelden. Ze dragen creatieve namen als Lotuspiek en Drakenkopheuvel. Al eeuwenlang is deze bijzondere streek een bron van inspiratie voor dichters en schilders. In de vroege zomer ligt het land er tropisch groen bij, tegen de oogsttijd kleuren de velden goudbruin. Afhankelijk van het seizoen kun je de boeren met hun buffels zien ploegen, de rijst met de hand zien uitplanten, of met een sikkel zien maaien. Yangshuo trekt met zijn schoonheid westerse reizigers, maar vooral ook Chinese toeristen. Vooral rond de middag kan het druk zijn op de vele terrasjes, in de restaurants en winkeltjes met dagjesmensen. Daarna keert de rust terug, om tegen de avond weer zeer druk te worden.

Vandaag hadden we een vrije namiddag in Yangshuo. De hoofdstraat in deze stad is de moeite waard om te doorlopen. Overal kleine winkeltjes met diverse goederen, diverse restaurants met een zeer grote variëteit aan voedsel. Zo heb je eethuisjes met Chinese kost, Duitse kost, tapas, Engelse kost en ga zo maar verder. We hebben eerst onze ogen goed de kost gegeven en alvorens souvenirs te gaan kopen eerst nog wat drinken (60) op een van de gezellige terrasjes. Dan weer op weg voor de souvenirs (830). Afbieden was de boodschap tot 3/4 van de prijs. Hun eerste reactie was dan een beetje van geen denken aan, maar als je dan vertrok riepen ze je na dat het in orde was. Vooraleer we gingen eten hebben we de souvenirs terug naar het hotel gebracht en hebben ook onze passen opgehaald in het hotel. Voor geld te wisselen hadden we die nodig in de bank. We vonden niet direct een bank, dus werd het 1500 yuan uit de muur halen. We hadden al afgesproken om deze avond geen Chinees te eten. Het werd voor Nele een steak met frietjes en voor mij stroganoff met pasta. Deze heerlijke maaltijd (300 y) werd voor ons klaargemaakt in een restaurant uitgebaat door Duitsers. Daarna nog wat rondgeslenterd door de nu zeer drukke toeristische straatjes.

26 september 2013 - Yangshuo

Yangshuo markt Niet te vroeg op vandaag, want deze voormiddag stond er niets op het programma. Na het ontbijt gingen eens een kijkje nemen op de groente en vlees markt. De markt was een overdekte hal en bestond uit drie delen. De eerste twee delen waren voornamelijk groenten en kruiden en langs de kant werden vissen en kikkers verkocht. De groenten lagen mooi opgestapeld en zagen er erg vers uit. De kruiden waren in zakken uitgesteld en ik betwijfel op de kruiden onderaan in de zakken vers waren. Er werden volop groenten gekocht door de Chinezen. Hal drie bestond uit de helft groenten en de andere helft vlees. Alle vlees werd er verkocht en soms ter plaatse geslacht zoals honden, katten, eenden, konijnen, duiven, kippen, ganzen. Het vlees van de grotere dieren werd ter plaatse versneden. Alles werd verkocht darmen, oren, hersenen, longen, poten enz. Zeer de moeite waard om eens over deze markt te wandelen. Fotograferen was geen probleem behalve waar men de honden slachtte.

Na het bezoek aan de markt eens door het parkje gewandeld. Daar stond een permanente kermis, zoals wij ze kennen. Een paardenmolen botsauto's, vliegertjes, gooien met ballen enz. Dan werd het weer stilletjes tijd om wat te gaan drinken (60). We hebben gezellig op het terras gezeten tot het tijd was om middag te eten. We hebben gekozen voor 2 kipburgers en cola (55). Na het eten terug naar het hotel voor de excursie met de boot

In de namiddag stond er een excursie met een boot op de Li-rivier om naar de vissers kijken die op smalle bamboevlotten met aalscholvers vissen vangen. Met de bus reden we tot aan de rivier. Eerst werd er gewoon op de rivier wat rondgevaren. Dit duurde echter veel te lang. Terug aan wal voor het avondeten. Dit was weer een chinese maaltijd, wij vonden ze niet bijzonder lekker. De drankjes dienden we zelf te betalen (20). Daarna terug de rivier op om naar de vissers te kijken. Het was inmiddels donker. De vissers hadden een grote lamp voor op hun boot. Bij de aalscholvers werd de nek met een koordje dichtgebonden zodat zij enkel de kleine visjes konden opeten. De grotere vissen bleven dan in de keel zitten en werden er dan uitgehaald. Blijkbaar hadden de aalscholvers hier geen last van want ze doken er lustig op los. Toen het licht uitging kwamen de aalscholvers aan boord van het schip. Toch een beetje dierenmishandeling. Met het busje werden we weer naar het hotel gebracht. Het was ook slaaptijd.

27 september 2013 - Yangshuo

Volgens de reisbrochure: Vrije dag. Ook vandaag heb je de tijd voor nog een wandeling, boot-, kano- of fietstochtje, een terrasje in het stadscentrum of een ontspannende (voet)massage. In de omgeving van Yangshuo liggen dorpjes als Baisha en Xingping, waar het om de drie dagen markt is. Het is leuk daar even rond te slenteren tussen de koopwaar. Je ziet er zeker veel groente en fruit, vlees, vis of textiel. Ook staan er manden met kippen, katten, eenden, jonge hondjes, slangen en andere beesten.
's Avonds kun je optioneel naar Impression Liu Sanjie. Zhang Yimou is de regisseur van deze show. Naast diverse films is ook de openingsceremonie van de Olympische Spelen in 2008 in Beijing van zijn hand. De voorstelling speelt zich af op het water met de uitgelichte karstrotsen als decor.

Vandaag hadden we twee excursies, een fietstochtje en 's avonds naar ‘Impression Liu Sanjie’. Zhang Yimou is de regisseur van deze show. Naast diverse films is ook de openingsceremonie van de Olympische Spelen in 2008 in Beijing van zijn hand. De voorstelling speelt zich af op het water met de uitgelichte karstrotsen als decor.

Yangshuo fietstocht We vertrokken omstreeks 10u00 met de fiets. Eerst de fiets even testen of alles werkte en de banden hard genoeg waren opgepompt. Dan werd er in groep begonnen aan de fietstocht. We werden begeleid door een Chinese gids. We fietsen eerst een stukje door Yangshuo om dan door de kleine dorpjes rondom Yangshuo te fietsen. Er werd ook enkele malen gestopt door de gids, om uitleg te geven over de rijstvelden die we passeerden of om wat te vertellen over de ossen. De weg was op sommige plaatsen niet ze goed berijdbaar. Het was opletten voor de stenen en losliggende kiezel. Na een tochtje van ongeveer een uurtje stoppen we aan de Li-rivier om op bamboe_raft de rivier af te varen.

De bamboe_raft op de rivier was prachtig. De bootjes werden bestuurd door een gondelier. Rustig dreven we stroomafwaarts op de rivier. De gondeliers waren ervaren bestuurders want de watervalletjes werden met goede stuurmanskunst overwonnen. Wij dienden alleen onze voeten op te heffen. Maar we hadden onze schoenen uitgedaan. Dat onze voeten nat werden was geen probleem. Het was warm genoeg zodat zij snel droogden. Na een tochtje van ongeveer 1u30 gingen we terug aan wal. Er was wat discussie met de gondeliers van onze tocht. In principe moesten wij ze wat fooi geven. Maar volgens de reisbrochure waren bij alle excursies de fooien inbegrepen. De reisbegeleidster had echter enkel de boottocht betaald en geen fooien. Ze had natuurlijk ook niets gezegd. Onze fietsen waren intussen met een camionnetje ook ter plaatse gebracht. Nog 10 min fietsen tot aan Moon Hill, waar we zouden eten. De chinese rijsttafel was niet zo slecht.

Yangshuo Moon Hill Na het eten werd de
Moon Hill beklommen. Moon Hill biedt een zeer mooi uitzicht op het prachtige landschap. Een klim naar de top duurt zo'n 40 minuten waarna je uiteindelijk op een platform belandt met een mooi uitzicht op het gebied tussen de heuvel en het centrum van Yangshuo. Je kan ook volledig naar de top langs een padje tot aan het platform. Het uitzicht is er stukken indrukwekkender met een 360 graden rondzicht over ontelbare pieken, net alsof je laag in een luchtballon hangt. Door de hitte was deze beklimming niet echt gemakkelijk. De hoge luchtvochtigheid en de hoge temperatuur zorgden er al snel voor dat we veel zweten, maar de beklimming van de 600 honderd trappen was moeite waard, alleen al voor het uitzicht. De afdaling ging gelukkig een stukje sneller. Nog even fietsen tot aan het hotel. Een prachtige dag. Snel verfrissen want om 17uOO gingen we gezamenlijk eten. Onze vakantie was bijna ten einde. Deze avond nog de lichtshow en morgen nog een half dagje vrij.

De reisbegeleidster had in een restaurant in de buurt een maaltijd gereserveerd. Dit viel verschrikkelijk tegen. Ze wist dat de meeste deelnemers van onze groep niets voor de chinees voelde. Toch had ze een echte plaatselijk Chinese maaltijd besteld. Varkensoren, varkenswangen, hond, enz. De groenten waren ook niet zo lekker. Er werd dus zeer weinig gegeten. Ik heb wel van alles geproefd. De reisbegeleidster had beter in Beijing een gezamelijk maaltijd met pekingeend voorzien.

Na het eten gingen we naar de lichtshow. We zouden om 19u00 vertrokken. Blijkbaar was er een spraakverwarring want we moesten al om 18u30 vertrekken. Gelukkig was het maar 10 min wandelen. We hadden reeds kaartjes op voorhand gereserveerd. We zaten snel op onze plaatsen. De lichtshow was prachtig. Samen de met artiesten werd het leven op het platte land uitgebeeld. Een liefdes geschiedenis mocht natuurlijk ook niet ontbreken. Toen de artiesten samen op het podium kwamen voor hun laatste act, stonden de Chinezen op en gingen. Geen applaus, onze groep bleef mooi zitten tot het einde en applaudisseerden toen. De weinige Chinezen die er nog zaten, bekeken ons of we gek waren. Het voordeel van het vroege vertrek van de Chinezen had wel als voordeel dat er geen gedrum was na de show.

Spijtig kwamen we als groep ook niet overeen om gezamenlijk ergens iets te gaan drinken. Ook onze reisbegeleidster was nergens te bekennen. Dus maar in verschillende groepjes ergens iets gedronken. Toch een laatste avond in mineur.

28 september 2013 - Vertrek Yangshuo

Ook vandaag nog vrije tijd in Yangshuo. Helaas liep de groepsreis door China ten einde. Om 20u05 vertrok onze vlucht op de luchthaven van Guilin. We vlogen naar Guangzhou, waar we omstreeks 21u05 landden. Hier dienden we 2u00 te wachten op onze vlucht naar Amsterdam, waar we om 6u45 zouden landen.

Na het ontbijt dienden we de koffers in bewaring te geven. We moesten ten laatste om 11u00 onze kamer verlaten. Maar de bus kwam ons pas om 16u00 halen. Nog even door Yangshou wandelen, nog wat dingetjes kopen, drinken en eten. Om 13u30 waren we terug in het hotel om afscheid te nemen van Lieneke en Ari zij reisden nog verder naar Shangai. Dan zijn we naar de rivier gewandeld om daar lekker in het zonnetje te zitten en naar de op een aanvarende boten te kijken.

De rit naar de vlieghaven verliep niet zo vlotjes. De bus was wat laat en onderweg was er een ongeval gebeurd. We waren omstreeks 18u30 op de vlieghaven. Het inchecken aan de groepsbalie ging vlot voor Chinese normen. Maar toen moesten we naar de incheckbalie van de maatschappij die ons naar Amsterdam zou brengen. Daar begonnen de problemen. De stewardessen hadden natuurlijk geen notie van ietwat Engels en het rechtstreeks doorsturen van onze bagage naar Amsterdam was blijkbaar ook een probleem. Uiteindelijk iemand gevonden die wel Engels sprak maar deze man had er geen notie van hoe hij de bagage rechtstreeks naar Amsterdam moest zenden. Dan maar een stikker op de bagage geplakt met de boodschap dat deze naar Amsterdam moest. Gelukkig gingen we naar huis als er met de bagage iets misliep was niet zo erg, ons thuisadres stond op de label.

Het volgende probleem waren de tickets. Een aantal leden van onze groep waren eerst al naar shangai geweest om dan in Beijing bij ons aan te sluiten. Zij stonden niet op de lijst voor Amsterdam. Na wat heen en weer gepraat werden zij via Parijs gestuurd en dan naar Amsterdam. Gelukkig was voor Nele en mij alles in orde. We zaten we niet naast elkaar maar dat was geen probleem. De vlucht naar Guangzhou verliep zonder problemen. Normaal gezien blijf je tijdens tussenstoppen in de transitzone en ben je verlost van alle controle. Dit was buiten de Chinezen gerekend. Alle controles dienden opnieuw te gebeuren. Scannen van de handbagage, scannen van de personen, controle van de paspoorten en het opnieuw invullen van de uitreis formulieren. De aanspreek titel op deze formulieren was wel grappig zij begon met de woorden "The aliens". Ofwel een slechte vertaling of wel beschouwen de Chinezen de andere bewoners op onze planeet als buitenlandse wezen. Door al deze poespas ging de tijd tijdens onze tussenstop snel voorbij. Alvorens in te stappen nog afscheid genomen van diegenen die eerst naar Parijs moesten vliegen.

29 september 2013 - Aankomst

De nachtvlucht naar Amsterdam verliep vlotjes. De totale vluchtduur was normaal 14u00. Maar door de sterke rugwind kwamen we een uur vroeger aan in Amsterdam. Ik heb toch een paar uur geslapen tijdens de vlucht. Wonder boven wonder was al de bagage ook in Amsterdam geraakt. Nu nog afscheid nemen van de overige groepsleden en nog wat wachten op onze taxi. Daar we tijdens de vlucht niet konden bellen wisten zij ook niet dat we een uur vroeger aankwamen.

Nawoord

Is het 'Oost west, thuis best' In ieder geval zul je met een hoofd vol mooie herinneringen nog vele malen terugdenken aan je rondreis langs de hoogtepunten van China. Dit was de laatste zin van de reisbrochure. Mooie herinneren heb ik wel maar een wow gevoel hebben Nele en ik niet van deze vakantie. Dit heeft verschillende oorzaken. De groepssfeer was niet optimaal. Er waren steeds diverse personen die om een of andere reden niet deelnamen aan de excursies. hun goed recht natuurlijk, maar ze wordt het wel moeilijk om een groep te vormen. De reisbegeleidster was ook niet wat ik er van verwacht had. Misschien ben ik te streng in mijn beoordelingen, toch wil ik vergelijken met mijn vorige reizen met Koningaap. Die reisbegeleiders deden er alles aan om ons zo veel mogelijk te informeren, organiseerden zeer veel excursies, steeds met vrije deelname en werd er 's avonds ook meestal in groep gegeten. Er werd ook steeds rekening gehouden met de eetwensen zodat er steeds restaurants gekozen werden met diverse keuzes.

Agnes, onze reisbegeleidster, gaf weinig info. Ze moest niet als gids spelen. Het was haar 11de reis naar China, dus er hadden toch meer tips mogen komen. Ze had daar voldoende tijd voor tijdens de verplaatsingen. De meeste reizigers hadden de indruk dat zij zo weinig mogelijk inspanning wou doen. Zij beslist steeds het meeste autonoom. Voor sommige excursies werd er te weinig tijd uitgetrokken (excursie Wangjia Dayuan & Zhang Bi) voor andere dan weer te veel (excursie terracottaleger). Na 11 reizen zou je dit toch moeten weten. Ook de onvriendelijk Chinezen waren een minpunt.

Koningaap moet er ook eens aan denken om iets langer in Xi'an te blijven en wat minder lang in Yangshuo. Verder dienen er wat aanpassingen in de reisbrochure te gebeuren. De schatting van de diverse uitgaven voor exclusieve excursies en gezamelijke maaltijden was wel goed geschat. Met 6000 yuan (785,00 €) waren al onze kosten gedekt. De exclisieve excursies, de gezamelijke maaltijden, onze maaltijden en soevenirs. Het hoogte punt van deze reis vond ik de Longji-rijstterrassen. Ondanks de soms felle regen zal deze dagwandeling mij het meest bijblijven van de ganse reis.