Aqaba

Akaba of Aqaba is de enige kuststad in JordaniŽ en de grootste en meest bevolkte stad aan de Golf van Aqaba. De stad grenst aan het IsraŽlische Eilat. Akaba en Eilat bevinden zich aan het uiterste noorden van de Golf van Akaba die deel uitmaakt van de Rode Zee. Vandaag de dag, Aqaba speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Jordaanse economie , door de levendige handel en toerisme. De haven van Aqaba dient ook andere landen in de regio.

Door de strategische ligging van Aqaba bij het noordoostelijke puntje van de Rode Zee tussen de continenten van AziŽ en Afrika, bleef de haven van belang in de loop van de geschiedenis. De industriŽle en commerciŽle activiteiten zijn nu nog steeds belangrijk.

De oude stad heette Ayla, de strategische ligging en de nabijheid van kopermijnen, maakte het een regionale hub voor koper productie en handel in de Chalcolithische periode. Ayla werd een bisdom onder Byzantijnse heerschappij en werd later een Latijnse katholieke titulair zien na de islamitische verovering rond 600 na Christus, toen Ayla bekend als Aqaba werd.

Aqaba is ook een favoriete plaats voor mensen die de duiksport beoefenen. De Jordaanse overheid wil van de stad een enorme toeristische trekpleister maken, en daarom is het officieel een belastingvrije zone: er wordt geen btw of accijns geheven op de verhandelde producten.

Geschiedenis

Oudheid
Uit opgravingen in Tall Hujayrat Al-Ghuzlan en Tall Al-Magass in Aqaba is gebleken dat de stad al 4000 jaar voor Christus een bewoonde nederzetting was, met een bloeiende koperproductie op grote schaal. De archeologen van de Universiteit van JordaniŽ hebben een klein gebouw gevonden waarvan de muren werden beschilderd met mens en dier tekeningen. Er was ook een uitgebreid watersysteem voor de irrigatie van hun gewassen zoals druiven en tarwe. Er zijn ook verschillende kleipotten gevonden. Uit wetenschappelijke studies bleek het gebied 2 aardbevingen had ondergaan, waarbij de laatste alles volledig verwoeste.

De Edomieten worden verondersteld de 1ste haven in Aqaba, genaamd Elath, gebouwd te hebben rond 1500 voor Christus. De haven werd een belangrijke hub voor de handel in koper toen de FeniciŽrs hen hielp hun maritieme economie te ontwikkelen. Zij profiteerden van de strategische ligging op het kruispunt van de handel routes tussen AziŽ en Afrika. Rond 735 voor Christus, werd de stad veroverd door het Assyrische Rijk. De BabyloniŽrs veroverd de stad in 600 voor Christus. Gedurende deze tijd, beleefde Aqaba een grote economische groei, die wordt toegeschreven aan de zakelijke achtergrond van de heersers die beseften hoe belangrijk de locatie van de stad was. Het Perzische Rijk veroverde de stad in 539 voor Christus.

Klassieke periode
Aqaba bleef groeien en bloeien, waardoor het een van de belangrijkste handelspartners was voor de steden in de Arabische wereld". De PtolemaeÔsche Grieken noemden het Berenice. De NabateeŽrs die Al-Khazneh in de stad Petra bouwden kenden een belangrijke bevolkingsgroei en veroverden de stad op de Grieken.

In 64 voor Christus veroverden de Romeinen de stad en wijzigden haar naam in Ayla. Zowel Petra en Ayla bleven onder NabateeŽrs invloed ondanks de Romeinse overheersing. Ayla bereikte zijn hoogtepunt in de Romeinse tijd, de grote lange afstandsweg de Via Traiana Nova die door Amman liep en eindigde in Ayla, werd verbonden is een weg die leidde naar de Filistijnen en Egypte. Rond 106 na Christus Aqaba was een van de belangrijkste havens voor de Romeinen.

Ayla kwam onder Byzantijnse Rijk overheersing in 300 na Christus, waar in Aqaba een kerk werd gebouwd, die beschouwd wordt als werelds eerst gebouwde kerk. De stad werd een christelijke bisdom in een vroeg stadium. De bisschop Peter was aanwezig op de 1ste Concilie van Nice in 325.

Islamitische heerschappij en kruistochten
Kort na de islamitische veroveringen, Ayla kwam onder de heerschappij van een islamitische kalifaat. Een fort genaamd Helim, werd in de 12de eeuw gebouwd door de kruisvaarders. Het is relatief goed bewaard gebleven. Ze bouwden ook een fort op het kleine eiland genaamd Pharaoh's Island nu liggend in de Egypte ongeveer 7 km ten westen van Aqaba. Saladin heroverde zowel Aqaba en het eiland in 1187. In de 14de eeuw herbouwd Qansah Al-Ghouri, ťťn van de laatste Mamelukken sultans, het Aqaba Fort.

Moderne geschiedenis
Gedurende de 1ste Wereldoorlog werden de bezettende Ottomaanse strijdkrachten in 1917 gedwongen zich uit Akaba terug te trekken tijdens de Slag om Akaba, die werd geleid door T. E. Lawrence, beter bekend als Lawrence of Arabia en de Arabische strijdkrachten van Sharif Hussein, waarmee het gebied onderdeel werd van het koninkrijk Hejaz, onder het bevel van prins Faisal.

De verovering van Akaba zorgde ervoor dat bevoorradingslijnen van Egypte naar de Arabische en Britse krijgsmachten in het noorden van TransjordaniŽ en Palestina weer geopend werden. Belangrijker dan dat, is dat ze ook zorgden dat de dreiging van een Turks offensief op het strategisch belangrijke Suezkanaal verminderd werd.

In 1925 werd Akaba toegevoegd aan het Britse protectoraat van TransjordaniŽ. Toen JordaniŽ de kant van Gamal Abdel Nasser koos bezette IsraŽl daarop eind 1956 de Egyptische SinaÔwoestijn en Akaba. Begin 1957 verliet het IsraŽlische leger JordaniŽ en de SinaÔ weer.

In 1965 ruilde koning Hoessein, om Akaba meer ruimte te geven om te groeien, land met Saoedi-ArabiŽ. In ruil voor 6.000 km≤ in de land van JordaniŽ, kreeg hij een 12 km belangrijke kuststrook aan de zuidkant van Akaba van Saoedi-ArabiŽ. Hierdoor kreeg de haven meer ruimte om uit te breiden, en kreeg JordaniŽ ook toegang tot het koraalrif van Yamanieh. Akaba was een belangrijke invoerhaven voor Irakese goederen in de jaren 80 van de 20ste eeuw, gedurende de Golfoorlog.

In augustus 2000 werd er een wet aangenomen door het parlement van JordaniŽ, die van Akaba een speciale economische zone maakte.

Geografie

De stad ligt aan het zuidelijke punt van JordaniŽ, aan de Golf van Akaba op het puntje van de Rode Zee. De strategische ligging is te zien in het feit dat het is gelegen op het kruispunt van de drie continenten AziŽ, Europa en Afrika, terwijl grenst aan IsraŽl, Egypte en Saoedi-ArabiŽ.

Aqaba heeft een woestijnklimaat met een warme winter en een warme droge zomer.

Bestuurlijke indeling

Jordan is verdeeld in 12 administratieve afdelingen, gouvernement genoemd. Het Aqaba gouvernement is verdeelt in 3 Nahias, waarvan sommige zijn onderverdeeld in districten en verder onderverdeeld in buurten. Anderen zijn ofwel dorpen of steden.

Economie

Door de locatie en status van een speciale economische zone hebben het toerisme en de havenindustrie van Aqaba veel profijt. De economische groei in Aqaba is hoger dan de gemiddelde economische groei in het land. In de speciale economische zone zijn bepaalde beleggingen en transacties vrijgesteld van belastingen, als gevolg daarvan worden nieuwe resorts, woningen en winkels gebouwd. Aqaba wordt naast Wadi Rum en Petra geplaatst in de gouden driehoek van het toerisme in JordaniŽ. Echter, de industriŽle en commerciŽle activiteiten blijven belangrijk, vanwege de strategische ligging van de stad als enigste zeehaven van het land, vrijwel alle uitvoer vertrekt vanaf hier.

De koraalriffen in Aqaba worden beschouwd als een van de beste duiklocaties in de wereld. Aqaba heeft een aantal luxe hotels, waaronder het resort Tala Bay 20 km verder naar het zuiden, waar men komt voor de stranden en het duiken. Het biedt ook activiteiten aan zoals bezoeken aan locarties in de woestijn. Een andere zeer populaire plek is het Turkish Bath (Hamam) gebouwd in 306 na Christus, waarin de lokale bevolking en bezoekers komen om te ontspannen na een warme dag.

Tijdens de nationale feestdagen, komen JordaniŽrs uit het noorden, in het bijzonder uit Amman en uit Irbid, massaal naar Aqaba voor een van de luxe resorts en zandstranden. In 2011 werd Aqaba gekozen als de beste Arabische toeristische Stad.

Demografie

De stad Aqaba heeft een van de hoogste bevolkingsgroei in JordaniŽ, en slechts 44% van de gebouwen in de stad werden gebouwd vůůr 1990.

Religie

De Islam is godsdienst voor de meerderheid van de bevolking van Aqaba, maar de oude wortels in het christendom bestaan ??nog steeds. Ongeveer 5000 christelijke gezinnen wonen in de stad. Er zijn verschillende kerken in de stad en een christelijke school genoemd Rosary Sisters School Aqaba.

Keuken

Door het feit dat de stad de enige kuststad is in JordaniŽ, heeft het een onderscheidende keuken ten opzichte van andere Jordaanse steden. Hoofdgerechten zijn onder andere: Sayadeyah, een gemeenschappelijke schotel onder Arabische kuststeden, een combinatie van rijst, vis en kruiden, Kishnah bestaat uit vis, tomaten en uien die samen gekookt worden. Bukhari bestaat uit rijst, vlees, humus bonen, ghee en kruiden. Desserts zijn onder andere; Al-Hooh dat bestaat uit lagen van bladerdeeg gevuld met noten. Het wordt vervolgens gebakken in ghee en gedoopt in suikerstroop.

Transport

Het Aqaba spoorlijn wordt enkel gebruikt voor het vrachtvervoer, met uitzondering van de lijn naar Wadi Rum.

De internationale luchthaven King Hussein is de enige civiele luchthaven buiten Amman in het land en gelegen ten noorden van Aqaba. Het ligt op 20 minuten rijden van het centrum van de stad. Reguliere vluchten zijn gepland van Amman naar Aqaba met een gemiddelde vliegtijd van 45 minuten, die wordt onderhouden door Royal Jordanian Airlines en Jordan Aviation Airlines. Ook diverse internationale luchtvaartmaatschappijen verbinden de stad naar Sharm el-Sheikh, Istanbul, Dubai, AlexandriŽ en andere bestemmingen in Europa.

Aqaba is verbonden door een 8000 kilometer modern wegsysteem naar de omliggende landen. De stad is verbonden met de rest van JordaniŽ door de Desert Highway en de King's Highway die de toegang tot de resorts en nederzettingen van de Dode Zee biedt. Aqaba is via taxi en busdiensten verbonden met Eilat in IsraŽl Er zijn veel busdiensten tussen Aqaba en Amman en de andere grote steden in JordaniŽ. JETT en Trust International zijn de meest voorkomende lijnen. Deze toeristische bussen zijn ruim en uitgerust met airconditioning en een badkamer.

De haven van Aqaba heeft een regelmatige ferry route naar Taba en wordt geŽxploiteerd door verschillende bedrijven zoals: Sindbad voor Marine Transport en Arabische Bridge Maritime. De routes doen vooral de Egyptische steden langs de kust van de Golf aan, zoals Taba en Sharm Al Sheikh. In 2006, de haven werd gerangschikt als zijnde de "Best Container Terminal" in het Midden-Oosten door Lloyd's List. De haven werd gekozen vanwege het feit dat het een transit cargo is voor andere buurlanden, de ligging tussen 4 landen en 3 continenten, die een exclusieve uitweg bied voor de lokale markt.

Terug naar het reisverslag